Firma Philips zainstalowała pierwszy na świecie system oświetlenia wewnętrznego LED z funkcjami łączności w sklepie sieci Carrefour.
W odnowionym hipermarkecie Carrefour w Lille we Francji oświetlenie fluorescencyjne zastąpiono oszczędnymi panelami oświetleniowymi Philips LED o łącznej długości 2,5 km. Oświetlenie to wykorzystuje światło do wysyłania sygnału lokalizacyjnego do smartfonów klientów, uruchamiającego aplikację pozwalającą korzystać z usług opartych na lokalizacji. System Philipsa umożliwia wprowadzenie przez sklep nowych usług dla klientów, np. pomoc w poruszaniu się i wyszukiwaniu promocji. Ponadto oświetlenie LED ogranicza całkowite zużycie energii przez produkty oświetleniowe w hipermarkecie o 50 proc.
Opracowany przez firmę Philips system pozycjonowania wewnątrz pomieszczeń składa się z opraw oświetleniowych LED, bazy danych lokalizacyjnych funkcjonującej w chmurze oraz zestawu narzędzi dla programistów (SDK) Philips, za pomocą którego klienci mogą tworzyć swoje platformy interakcji z klientem. System działający w hipermarkecie Carrefour w Lille składa się z 800 liniowych opraw LED wykorzystujących opatentowaną technologią VLC (ang. Visible Light Communication) do przesyłania unikalnego kodu w paśmie światła niewidzialnego, a odbieranego przez kamerę smartfona bez dodatkowych akcesoriów. W ramach instalacji systemu z aplikacją mobilną Carrefour zintegrowane zostały oprogramowanie Philips i funkcjonująca w chmurze baza danych lokalizacyjnych. Stworzoną przez Think&Go aplikację mobilną „Promo C’ou” można pobierać ze sklepu Apple App Store we Francji. Pobierając aplikację sklepu, kupujący wyraża zgodę na korzystanie z usługi. W dowolnej chwili może też wyłączyć aplikację.
Według Raportu GSMA 2015 „The Mobile Economy”, do 2017 r. penetracja smartfonów ma przekroczyć 79 proc. w Europie Zachodniej i Ameryce Północnej. Wpływ urządzeń mobilnych na decyzje zakupowe klientów w sklepach jest coraz większy – 68 proc. kupujących twierdzi, że już teraz używa swoich telefonów komórkowych do przeglądania produktów, kupowania lub wyszukiwania informacji o produktach podczas zakupów. Technologia udostępniania kuponów promocyjnych klientom w pobliżu danego produktu w sklepie również zwiększa swój zasięg – 56 proc. supermarketów w USA chce ją wprowadzić w przyszłym roku.