Firma badawcza GfK Polonia przeprowadziła badania lamp LED na zlecenie Związku Producentów Sprzętu Oświetleniowego Pol-Lighting. Przebadano ledówki 13 różnych marek (w tym producentów należących do Pol-Lighting) oferowane jako zamienniki tradycyjnych żarówek. Badane produkty były dostępne w dniu badania na półkach wybranych warszawskich sklepów wielkopowierzchniowych.
Badanie polegało na porównaniu wartości strumienia świetlnego lampy LED (podanego w specyfikacji technicznej na opakowaniu) z wartością strumienia, jaka wymagana jest przepisami rozporządzenia WE nr 244/2009 w sprawie oznaczania lamp LED jako zamienników tradycyjnych żarówek.
Analiza ilościowa uzyskanych wyników pokazała, że 20 proc. z przebadanych lamp miało oznaczenia wprowadzające klientów w błąd. Przy zakupie co piątej lampy LED objętej badaniem konsumenci otrzymywali mniej światła niż oczekiwali, kierując się informacją na opakowaniu. Okazało się, że producenci niektórych lamp oznaczają je jako zamienniki tradycyjnych żarówek o wyższych mocach, niż to wynika z wartości ich strumienia świetlnego.
Związek Pol-Lighting planuje przeprowadzenie kampanii pod hasłem „Dobre światło – wiem, wybieram świadomie”, której celem będzie edukacja konsumentów w zakresie kryteriów doboru odpowiedniego światła, wymagań, jakie muszą spełnić produkty oświetleniowe oraz tego, co może zrobić konsument w przypadku zakupienia produktu niespełniającego tych wymagań.
Obecnie przy zakupie lampy LED należy zwracać uwagę na wartość strumienia świetlnego. Lumeny zamiast watów – to podstawowe kryterium wyboru, jakie musi sobie przyswoić współczesny konsument.