Produkt oświetleniowy (wyrób oświetleniowy), jakim jest lampa LED, zanim zostanie wprowadzony na rynek musi spełnić określone prawem wymogi, które można podzielić na: techniczne, funkcjonalne i informacyjne.
Na opakowaniu lampy LED powinny znaleźć się informacje użyteczne dla konsumentów (zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (WE) nr 244/2009, załącznik II pkt 3.1), m.in.:
a) nominalna wartość strumienia świetlnego podana w lumenach (lm),
b) nominalny okres trwałości lampy podany w godzinach (godz.),
c) liczba cykli (włącz/wyłącz),
d) temperatura barwowa wyrażone w kelwinach (K),
e) deklarowana moc równoważna,
f) czas nagrzewania lampy do 60% pełnego strumienia świetlnego,
g) ostrzeżenie w przypadku, jeśli lampa nie jest przeznaczona do ściemniania lub może współpracować tylko z określonymi ściemniaczami.
Sprzedawca będący przedsiębiorcą jako profesjonalny uczestnik rynku powinien mieć wiedzę o wymogach informacyjnych względem produktów oświetleniowych, w tym lamp LED, która pozwoliłaby mu weryfikować nieprawidłowości i zwracać na nie uwagę importerom/producentom. Dystrybutor niebędący wprowadzającym, sprzedając lampę LED konsumentowi powinien mieć na uwadze, że zgodnie z art. 5561 § 2 Kodeksu cywilnego zapewnienie producenta co do ilości, jakości parametrów technicznych oznaczonych na opakowaniu traktuje się na równi z zapewnieniem sprzedającego.
Dlatego też, ryzyko sprzedawcy w przypadku sprzedaży konsumenckiej jest istotnie podwyższone, gdyż to sprzedawca w szczególności ponosi odpowiedzialność za te zapewnienia składane przez producenta lub importera. Oznacza to, że zarówno sklep z wyrobami oświetleniowymi, jak i wielkopowierzchniowy obiekt handlowy prowadzący we własnym imieniu działalność gospodarczą powinni weryfikować prawidłowość danych na opakowaniu podawanych przez producenta/importera.
Pełny artykuł o odpowiedzialności cywilnoprawnej sprzedawcy/dystrybutora za sprzedaż konsumencką lamp LED dostępny jest na stronie www.pollighting.pl