Z autostrady łączącej Berlin i Warszawę, na odcinku wzdłuż południowych granic aglomeracji poznańskiej, korzysta na dobę ponad 60 000 pojazdów. Z uwagi na liczne skrzyżowania autostradowe i wjazdy do miasta, ten 6-kilometrowy odcinek autostrady uznawany jest za jedną z najbardziej krytycznych infrastruktur drogowych w Polsce, przy której kluczowego znaczenia nabierają najwyższe standardy jakości oświetlenia, zarządzania, komunikacji i niezawodności.
Jakość oświetlenia jest tutaj priorytetem. Dlatego do oświetlenia tego odcinka autostrady wykorzystano system polskiego producenta LUG URBAN, a jakość oświetlenia zweryfikowano polskim sprzętem pomiarowym GL Optic.
To pierwsza w tej części Europy instalacja, której sterowanie daje możliwość dynamicznej zmiany natężenia oświetlenia i dostosowania go do klasy oświetleniowej drogi, a także do natężenia ruchu.
– 30-letnie doświadczenie w branży oświetleniowej sprawia, że nie boimy się stawić czoła nawet najbardziej wymagającym projektom infrastrukturalnym, gdyż wiemy, że oferowane przez nas produkty i usługi spełniają najwyższe standardy. Odcinek autostrady A2 wzdłuż południowych granic aglomeracji poznańskiej, gdzie dostarczyliśmy nasze rozwiązania oświetleniowe, z pewnością to potwierdza. Projekt ten od samego początku wymagał od nas indywidualnego podejścia, czego efektem są dedykowane funkcje systemu do zarządzania oświetleniem LUG URBAN, czy też jego integracja z innymi systemami, ale również specjalnie opracowany dashboard agregujący dane. Nasze rozwiązania spełniły wszystkie założenia fotometryczne i wymagania pod względem jakości oraz potencjału funkcjonalnego, co potwierdzili badacze z Politechniki Poznańskiej, którzy wysoko ocenili również reaktywność naszego autorskiego systemu klasy smart city. Jestem przekonany, że po raz kolejny utwierdziliśmy pozycję LUG jako kluczowego partnera przy realizacji projektów oświetlenia infrastrukturalnego, co stwarza realną perspektywę współpracy samorządów z polskim biznesem, którego innowacyjność wielokrotnie była doceniania nie tylko w kraju, ale i za granicą – mówi Ryszard Wtorkowski, prezes LUG.
Na potrzeby inwestycji wykorzystano 1213 opraw infrastrukturalnych LUG z wewnętrznymi kontrolerami iBLOC wyposażonymi w urządzenia do pomiaru mocy oraz 14 gatewayów HUBiot-2. Wszystkie oprawy współpracują z autorskim systemem sterowania LUG URBAN, który dostępny jest dla wskazanych użytkowników zarówno z poziomu przeglądarki internetowej, jak i aplikacji mobilnej.
Podstawowe funkcje system LUG URBAN:
Dodatkowe funkcjonalności zrealizowane przy projekcie na autostradzie A2:
|
Weryfikacja jakości oświetlenia
Po zakończeniu realizacji pomiary jakości oświetlenia nowej instalacji, w tym luminancji, wykonała Politechnika Poznańska z wykorzystaniem własnego sprzętu pomiarowego. Spółka LUG do udziału w pomiarach zaprosiła również firmę GL Optic Polska, która z użyciem nowego matrycowego miernika luminancji GL Opticam 3.0 wykonywała analogiczne pomiary.
–Jest nam niezmiernie miło, że przy realizacji pomiarów na obwodnicy Poznania mieliśmy okazję zweryfikować parametry funkcjonalne nowoczesnego systemu oświetlenia autostrady dostarczonego przez firmę LUG. W tym miejscu spotkały się dwie polskie firmy oferujące rozwiązania technologiczne na światowym poziomie. Nasza firma we współpracy z Politechniką Poznańską, w mamach projektu dofinansowanego z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, stworzyła najnowocześniejszy matrycowy miernik luminancji, który jest idealnym narzędziem do weryfikacji jakości oświetlenia drogowego. Poznański odcinek A2 jest jedną z niewielu tego typu realizacji w Europie, która ma możliwość dynamicznej zmiany klasy oświetleniowej. Nasze pomiary potwierdziły, że projekt i realizacja spełniła bardzo szczególne wymagania dla oświetlenia 3-pasmowej autostrady o zmiennym natężeniu ruchu – powiedział Mikołaj Przybyła, prezes GL Optic.
W trakcie pomiarów wykorzystano miernik wraz z unikalnym zestawem akcesoriów, który ułatwia i znacznie przyspiesza wyznaczanie pola pomiarowego, profesjonalny statyw, koło pomiarowe zasilane bateryjnie. W skład systemu wchodzą również specjalne skrzynie transportowe, które tworzą stabilne stanowisko pomiarowe z laptopem. Dedykowane oprogramowanie GL Opticam SOFT ułatwia wykonywanie pomiarów i pozwala na natychmiastową analizę zgodności instalacji oświetleniowej z normą PN/EN 13201:2016. Poza nowoczesnym układem pomiarowym miernik posiada hermetyczną obudowę, jest wyposażony zarówno w zestaw baterii, jak i przetwornicę samochodową (dostępną na życzenie klienta), która jest prostym dodatkiem, ale w pracy w terenie, kiedy pomiary wykonuje się nierzadko na zamkniętych odcinkach dróg bez dostępu do zasilania sieciowego, stanowi znaczące udogodnienie. Zestaw został wyposażony we wszystkie niezbędne kable, przejściówki, a nawet śrubokręty i kamizelki odblaskowe. Pierwszy polski matrycowy miernik wykorzystuje monochromatyczną matrycę CMOS o wysokiej rozdzielczość (9 MP), filtr V-lambda (f1’) w klasie A, funkcję automatycznej identyfikacji akcesoriów optycznych, stabilizację temperaturową sensora, a czas ekspozycji wynosi od 50 ms do 10 s. |
Otrzymane wyniki z obu pomiarów się pokryły, a co najważniejsze, natężenie oświetlenia zadane z pozycji programu stworzonego przez LUG i mierzone miernikami luminancji okazało się zgodne ze spodziewanymi wartościami. Badania potwierdziły, że oświetlenie spełnia założenia fotometryczne i wymagania pod względem jakości oraz potencjału funkcjonalnego, a także jest zgodne z normą PN-EN 13201. Pomiary były wykonane w nocy z 16 na 17 czerwca br.