Warszawski ZDM ogłosił przetarg na wdrożenie inteligentnego systemu sterowania oświetleniem.
W ramach wdrażania nowoczesnego systemu sterowania oświetleniem większość opraw zostanie wyposażona w specjalny kontroler – informujący o ich pracy i pozwalający na zaawansowane zdalne sterowanie. Dzięki temu możliwe będzie nie tylko szybkie wykrywanie awarii, ale również ich przewidywanie. Poprawi to bezpieczeństwo i wpłynie na obniżenie kosztów utrzymania. System pozwoli również na dobranie jak najlepszy parametrów oświetlenia ulic, chodników i dróg dla rowerów. W oparciu o nowe urządzenia w dalszej perspektywie możliwa jest rozbudowa innych istniejących systemów i usług (np. pomiary ruchu czy monitoring zajętości miejsc parkingowych) oraz wdrożenie zupełnie nowych. Kontroler pozwoli bowiem na zasilanie latarni prądem prze całą dobę. Obecnie prąd jest w nich tylko po zmroku i oznacza automatyczne włączenie oświetlenia.
System, który ZDM planuje wdrożyć na ulicach Warszawy ma umożliwić m.in. wczesne wykrywanie awarii, monitorowanie zużycia energii czy sterowanie natężeniem światła.
To już drugi przetarg, pierwszy został unieważniony
W lipcu 2024 roku ogłoszono pierwsze postępowanie na wdrożenie systemu sterowania oświetleniem. Procedurę przetargową poprzedziły wielomiesięczne konsultacje z potencjalnymi wykonawcami. W konsultacjach wzięło udział w sumie 10 różnych firm.
Oferty czterech firm, które ostatecznie zgłosiły się do postępowania, mieściły się w przedziale od 44,3 do 171,4 mln zł. Po przeanalizowaniu ofert, z powodów formalnych, ZDM odrzucił dwie z nich. Do wyboru pozostały te o wartości 115,6 i 171,4 mln zł. Tańsza z propozycji przekraczała zaplanowany budżet ponad dwukrotnie. Ostatecznie postępowanie zostało więc unieważnione.
Kolejne konsultacje i nowe postępowanie
ZDM nie zrezygnował z planów wdrożenia systemy sterowania i rozpoczął drugie konsultacje rynkowe. Tym razem zgłosiło się dwanaście firm. Konsultacje trwały kilka miesięcy i zaowocowały szeregiem wniosków i potencjalnych rozwiązań.
Zebrane doświadczenia, zarówno podczas pierwszych jak i drugich konsultacji, pozwoliło na przygotowanie nowego postępowania przeargowegot.
Na oferty w przetargu ZDM czeka do 20 maja.
Plany rozbudowy systemu sterowania
ZDM planuje wdrożenie oświetlenia adaptacyjnego, tj. włączania, wyłączania czy redukowania poziomu oświetlenia w zależności np. od warunków atmosferycznych czy natężenia ruchu. To pozwoli jeszcze bardziej ograniczyć koszty zużycia energii elektrycznej. Jest również szansa, że w przyszłości w pobliżu latarni znajdą się punkty ładowania dla rowerów miejskich i hulajnóg.
Włączenie napięcia przez całą dobę w słupach oświetleniowych może też zasilić urządzenia i przesył danych na potrzeby dynamicznej informacji pasażerskiej w autobusach i tramwajach.
Możliwe jest, że w przyszłości infrastruktura oświetleniowa może zostać wykorzystana np. jako rdzeń miejskiej sieci 5G, czyli szybkiej magistrali bezpiecznej wymiany danych dla potrzeb zarządzania infrastrukturą miejską.
Źródło: ZDM
Na zdjęciu: Oprawa SAVA z umieszczonym sterownikiem na kopule. Fot, ZDM